Modern Marketing – Historia digital marketingu w Polsce

Na wieczór miałem zaplanowane zupełnie coś innego, ale.. coś spowodowało, że po kilku głębszych… zerknięciach na półkę wyjąłem to…

Modern Marketing

Gdy przeglądam te numery magazynu Modern Marketing myślę, że można już mówić o historii marketingu internetowego w Polsce. Tak, wydaje się to kuriozalne, ale minęło już 18 lat od wydania pierwszego numeru tego czasopisma i co za tym idzie – jeśli ktoś kiedyś chciałby się zająć na poważnie tematem historii digital marketingu w naszym kraju,  to z pewnością powinien dogłębnie przeanalizować rolę Magazynu Modern Marketing. Magazynu, który pod pieczą red. Małgorzaty Bernacik wychodził krótko – w latach 1999-2003. Myślę, że nie tylko moim zdaniem – „MM” może być uznany za pierwszy w Polsce profesjonalny magazyn poświęcony wyłącznie tematyce innowacji marketingowych oraz wpływu technologii cyfrowych na marketing i biznes.

To było naprawdę wspaniałe czasopismo dotykające jak na ówczesne czasy niezwykle ważnych tematów. Edukowano czym jest podpis elektroniczny, popularyzowano blogi, sporo pisano na temat CRM w ujęciu nie tylko technicznym i analitycznym. Opisywano wnioski płynące z badań naukowych, prezentowano recenzje najświeższych książek e-biznesowych ukazujących się na rynku amerykańskim. Już w 2003 roku promowano w naszej skrajnej zagrodzie słynnego Setha Godina, To było naprawdę coś!

Gdy patrzę na twarze autorów, rozpiera mnie duma, że byłem jednym z nich. A kim byli? Toż to współcześnie świetnie znane postaci ze świata biznesu i e-biznesu – świetni managerowie, konsultanci oraz znani naukowcy: Robert Loranc, Jacek Karolak, Olgierd Cygan, Adam Dyba, Tomek Tomczyk, Roman Jędrkowiak, dr Małgorzata Cieślak-Grzegorczyk, dr Sylwia Sobolewska, dr Tomasz Teluk czy prof. Mirosław Filiciak. Jest Jacek Kotarbiński, czasami pojawiała się i moja skromna osoba.

To już jednak historia – obecnie gdy wpiszemy w pasek URL hasło www.modernmarketing.pl dowiemy się, że … ten adres jest na sprzedaż – kwota jaką widzę dziś (26-07-2017) to 6150 złotych.

W czeluściach internetu można jeszcze coś znaleźć – wystarczy skorzystać z platformy www.archive.org by dotrzeć do archiwalnych treści na portalu, który również oferował treści płatne.

Pojawia się oczywiście pytanie dlaczego nie ma już MM od tak dawna na naszym rynku? Znane mi się na pewno powody zdrowotne Pani Redaktor. Natomiast poza tym krytycznym argumentem myślę sobie, że może też … Modern Marketing – ze swoimi treściami, portalem z mikropłatnościami, pomysłami po prostu …. wyprzedzał swoje czasy.

Czy teraz takie czasopismo znalazłoby swoje miejsce na rynku obecnie? Trudno powiedzieć, wszak mamy wiele tytułów – Marketer+, Brief, Marketing w Praktyce. Choć wszystkie je cenię powiem szczerze, że tamto było wyjątkowe – zarówno ze względu na content, jak i na czas powstania i działania.

I na koniec – Modern Marketing to trochę też moja osobista historia. Przeglądając literaturę dotyczącą mediów społecznościowych w Polsce dochodzę do dość bałwochwalczego wniosku. Może się mylę, ale chyba byłem pierwszą w Polsce osobą, która popularyzowała temat wirtualnych społeczności konsumenckich, teraz – social mediów. Oczywiście nie odbyłoby się to bez udziału i inspiracji wspaniałej Redaktor Małgorzaty Bernacik. Pisałem o tym już w 2002 roku. Historia…

Jeśli ktoś chciałby jeszcze zacytować pierwsze (?) publikacje dotyczące social media w Polsce to są one następujące:

  1. Mazurek (2002), „Więcej czyli głośniej – społeczność konsumencka w Internecie”, Modern Marketing, 11-12, s. 20-22 -> PDF
  2. Mazurek (2003), „Społeczność konsumencka – jak ją praktycznie wykorzystać?”, Modern Marketing, 2, s.44-47 -> PDF
  3. Mazurek (2003), „Fundamenty budowania wirtualnej społeczności”, Modern Marketing, 4, s.28-31 -> PDF

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *